Als onderdeel van mijn Digital Marketing Traineeship begon ik op 3 augustus als Online Marketeer bij Adapt Innovatie. De eerste maanden zijn razendsnel voorbij gegaan. In deze blog schrijf ik over mijn eerste ervaringen bij Adapt Innovatie, de start en manier van werken en hoe ik mezelf continue blijf ontwikkelen. Dat laatste item is van groot belang, want een leven lang leren staat bij Adapt centraal. Dit is tevens één van de redenen waarom werken bij Adapt mij zo aansprak.
De eerste maanden in kaart
Het goed opvangen van een nieuwe medewerker is uiterst belangrijk, en bij Adapt Innovatie weten ze dat. Er stond een behoorlijke to-do lijst voor me klaar die ik stapsgewijs mocht afwerken. Hierin werd ik uitvoerig begeleid en ondersteund, zowel op kantoor als online.
Er komt namelijk zoveel op je af in die eerste paar weken. Deze begeleiding zorgde ervoor dat ik wist waar ik aan toe was, ondanks de enorme lading aan verschillende taken. Na ruim twee weken begon het plannen en uitvoeren van mijn eerste interne projecten. Deze projecten bespreek ik kort in onderstaande alinea’s. Hierin heb ik ook aandacht voor mijn expertise en vaardigheden en hoe ik deze ook voor jouw organisatie in kan zetten.
Online Campagne | Adapt Analytics
Bij Adapt Innovatie werken we nauw samen met Adapt Analytics, de data science gedreven tak van de Adapt Groep. Naast Adapt Innovatie maakt ook Analytics sterke groei door. Om deze groei beter te kunnen faciliteren werden er twee functies opengesteld: die van Business Analist en Data Engineer. Aan mij werd te taak opgelegd om online een wervingscampagne op te zetten om goede kandidaten binnen te halen.
Samen met mijn collega Niels Huismans kregen wij volledige ownership over de opzet en aanpak van het project. Een leuke uitdaging met veel creatieve mogelijkheden. Eerste taak: de vacature teksten optimaliseren! Als Online Marketeer voel schrijf ik graag kwalitatieve SEO en SEA teksten om de online marketing van een organisatie en haar branding goed te kunnen ondersteunen. Dit was dus een uiterst geschikte taak voor mijn rappe ontwikkeling.
Nadat de vacature teksten klaar waren voor publicatie stond het volgende deel van de campagne opzet op de agenda: de bedrijfspagina vormgeven. De vormgeving van een bedrijfspagina komt standaard al in een template, maar de invulling is volledig aan de marketeer.

Van te voren hadden wij behoorlijk ambitieuze en stevige KPI’s neergezet als het gaat om leads en conversie. Naast de doelstelling op kwantiteit lag de focus voornamelijk op kwaliteit, want als organisatie wil je dat de beste kandidaten solliciteren op jouw functie. Om dit te bereiken is een gerichte match nodig tussen de organisatie en kandidaten. Tot nu toe kunnen wij melden dat we de KPI’s allemaal hebben geraakt.
Als ondersteunend pakket voor deze campagne heb ik ook een aantal Instagram visuals gecreëerd voor advertenties en sponsoring. Nadat de wervingscampagne was uitgerold bleef ik op basis van data analyseren de campagne optimaliseren. Daar ben ik voor. Deze ‘rollende strategie’ is integraal bij ons als Adapt Innovatie en zorgt er uiteindelijk voor dat je als bedrijf sterk gericht bent op het leren, verbeteren én optimaliseren. Dus ook voor kandidaten werven!

Ondertussen loopt de campagne nog steeds, en krijgen wij wekelijks goede sollicitanten binnen die wij doorvoeren naar het Analytics team voor een eventueel kennismakingsgesprek. Wat ik erg waardeer is dat ik onlangs volledige ownership kreeg over de gehele campagne, inclusief de aspecten waar mijn collega Niels Huismans eerst voor zorgde. Dit is een uitdagende test van mijn campagne management skills, en ik merk dat ik daar erg gedreven in ben. Wordt vervolgd!
Whitepaper Campagne | Adapt Analytics
Het tweede project dat mij werd voorgelegd was het vormgeven van een whitepaper voor Adapt Analytics. Het onderwerp: Hoe positioneer je nou een Business Intelligence Competence Center. Als echte creatieveling met een passie voor visuele en verhalende toepassingen pakte ik deze taak graag op. Het vormgeven (en tevens de presentatie) doe ik al jaren voornamelijk met Adobe InDesign, dus dit was de ideale kans om te laten zien wat ik in huis heb. Zo heb ik ervaring met het creëer van bijvoorbeeld social media materiaal, whitepapers, nieuwsbrieven en pitch materiaal.

Ook hier is het nauwe verband tussen Adapt Innovatie en Adapt Analytics weer goed naar voren gekomen. De feedback van zowel mijn collega’s van Innovatie als van Analytics zorgde ervoor dat de whitepaper in een paar stappen naar een hoger niveau getild werd. Nadat de whitepaper was afgerond begon ik aan de vormgeving en opbouw van een specifieke online landingspagina ter promotie. Als onderdeel van de marketing campagne is een goede en pakkende landingspagina van groot belang, en hierin ondersteun ik graag. De interesse wekken van de juiste doelgroep vergt enig inlevingsvermogen. De opbouw doe ik vanuit het perspectief van de doelgroep, waarmee ik de klantreis zo effectief mogelijk tot zijn recht laat komen. Als je als organisatie hulp nodig hebt met de vormgeving van een landingspagina, laat het mij dan vooral weten.

Voor de vormgeving van de Analytics whitepaper landingspagina heb ik voor een groenblauw en oranje kleurenpalet gekozen. De huisstijl van Analytics en de omslag van de whitepaper komen daardoor mooi naar voren, met ruimte voor een warme en uitnodigende kleurovergang van boven naar beneden. Op basis van de feedback van de betrokkenen en de eerste reacties vanuit de markt is het een geslaagde opzet van de campagne! De whitepaper is nu te downloaden via deze link. Volgende stap: de uitvoering en optimalisatie. Benieuwd naar het verloop van de campagne? Lees dan binnenkort deel 2 van mijn blogserie over mijn transformatie van Trainee naar Innovator! Hierin bespreek ik ook een ander project waar ik aan werk: een Go-to-Market campagne. Houd onze socials in de gaten voor meer informatie.
Wil je als organisatie ook een keer sparren over het opzetten van een marketing campagne, of ideeën vergaren over de branding en presentatie van je product of service, neem dan contact met mij op! Ik help je er graag bij.