Op dit moment is recruitment een vakgebied en een branche waarin we een tweedeling zien. Waar veel bedrijven nog steeds op een oude manier blijven werken, zien we tevens ook veel organisaties die proberen om via een disruptieve manier de markt te bestormen. Deze organisaties maken in onze optiek echter de fout door technologische ontwikkelingen (voor nu) te ver en te snel te willen doordrukken of door dit althans te verkondigen.
Bij Adapt Innovatie hebben wij daarom in 2019 ‘recruitment 3.0’ pilot projecten vormgegeven. Dit combineert een menselijk aanpak met slimme inzet van technologie. En deze slimme technologie zijn echt geen zware AI systemen. Wij zetten technologie in op bijvoorbeeld repetitieve klussen uit handen te nemen. Dit geeft ruimte voor aandacht voor echte persoonlijke aandacht vanuit onze kant. Ons inziens zijn de tijden van pull of push voorbij. Bij ons gaat het om het aantrekken van de juiste doelgroep door gerichte targeting. In een aantal pilots heeft deze aanpak zich bewezen. Deze aanpak gaan we nu ook verder richting de markt brengen.
Onze recruitment oplossing bestaat, net als onze andere diensten, uit zowel strategievorming en strategie-uitvoering. Hieronder geven we in het kort het proces en aanpak vorm.
Strategievorming
Tijdens deze stap geven we gezamenlijk antwoord op onder andere de onderstaande vragen:
- Wie wil je bereiken?
- Waarom wil je ze bereiken?
- Wat wil je bereiken?
Na het beantwoorden van bovenstaande vragen zullen we ook de doelen en bijbehorende KPI’s bepalen zover dit al mogelijk. Verdere specificatie zal gedurende de strategie-uitvoering plaats moeten vinden. Om tot deze strategievorming te komen organiseren we een gezamenlijke kick-of sessie met de relevante betrokkenen. Deze sessie neemt doorgaans een half dagdeel in beslag.
Strategie-uitvoering
Tijdens de uitvoering zullen onder andere de volgende stappen aan de orde komen:

- Personado creëren. In deze stap creëren we duidelijke personado’s van de doelgroep die we willen bereiken. Dit op basis van stap in de strategievorming.
- Isoleren van de doelgroep. In deze stap gaan we de doelgroepen zoeken en uitkiezen die een match hebben met de personado’s zoals we deze gecreëerd hebben.
- Targetten. Na het isoleren is het tijd om heel specifiek de doelgroep te gaan benaderen. Dit kan online of offline zijn en door middel van diverse vormen van content. Dit is afhankelijk van de doelgroep uiteraard.
- Attract. In deze stap gaan we de doelgroep echt overhalen om tot ‘conversie’ over te gaan. Waarin we in stap drie voornamelijk relevante content creëren willen we in stap 4 de doelgroep echt overhalen tot conversie. Deze conversie kan zijn om bijvoorbeeld aanwezig te zijn op een event maar deze conversie kan ook zijn dat zij contact opnemen of reageren op een vacature.
Meer weten hoe wij jullie kunnen helpen om je doelgroep (klant of medewerkers) te vinden en te bereiken? Neem dan contact met ons op via businessinnovatie@adapt.nl of via 085 – 018 8745.