Tijdens de meet-up ‘schaarste & sustainibility’ op 5 november lanceerden wij in samenwerking met ABN AMRO het ZP Trendrapport. De auteurs, Han Mesters van ABN AMRO en onze eigen Niels Huismans gaven de deelnemers een toelichting op het onderzoek en de belangrijkste conclusies. Dit is uiteraard allemaal in het rapport te vinden, maar we hebben een paar belangrijke dingen op een rijtje gezet. Ook ging Leoni Creemers in op de kracht van integere en zichtbare sustainability strategieën.

Het event was het moment om de bevindingen van het rapport toe te lichten en met elkaar te bespreken. Een belangrijk onderdeel van een succesvolle, toekomstgerichte strategie is het onderkennen van het belang van sustainable development.
Tegen 18.00 liep het kantoor al vol met gasten. Eerst even een hapje en een drankje, en toen was het tijd om aan de slag te gaan.
De cruciale rol van de zp’er in disruptieve tijden
Door Niels Huismans

Helaas kon co-auteur Han Mesters niet aanwezig zijn, maar Niels Huismans was er om toelichting te geven op het rapport. Volgens Niels zal de Zelfstandige Professional (de zp’er) de komende jaren zijn ‘macht’ alleen maar vergroten. HR-functies moeten een cruciale kernfunctie worden binnen bedrijven om succesvol te blijven.
Er heeft de afgelopen tijd een shift plaatsgevonden. Hier zouden bedrijven rekening mee moeten houden bij het inhuren van (flexibel) talent:
- De zp’er stuurt meer aan op de output en werkt niet meer met ‘uurtje-factuurtje’. Het gaat dus meer over de oplevering aan het einde.
- De inhoud van de opdracht speelt een steeds grotere rol bij de keuze van de werkgever.
- Employer Branding wordt voor bedrijven steeds belangrijker. Zp’ers geven prioriteit aan het werken voor bedrijven wiens idealen in lijn zijn met de eigen idealen. Het gaat hier vaak om duurzaamheid.
De aantrekkingskracht van de Sustainable Development Goals
Door Leoni Creemers

Leoni kan mooi inhaken op de conclusies uit het zp Trendrapport. Bedrijfscultuur wordt namelijk steeds belangrijker bij het aantrekken (en behouden) van personeel. Het gaat hierbij om het doel van de organisatie, de normen en waarden, welke zingeving zij erop nahoudt en welke sociale waarden belangrijk zijn.
Maar hoe doe je dat dan? Daarvoor moet je terug naar de kern, naar het hart van de organisatie.

- Wie is je organisatie?
- Waar staat zij voor (bestaansrecht)?
- Wat doet je organisatie?
- Wat is belangrijk voor je organisatie?
- Welke impact wil je als organisatie maken?
De Sustainable Development Goals (van de Verenigde Naties) helpen om de identiteit van je organisatie te bepalen. Met deze doelen spreekt iedereen namelijk dezelfde taal. Duurzaamheid is ook een ‘hot topic’ en wordt steeds meer verwacht van zowel opdrachtgevers als klanten. Daarnaast kun je je onderscheiden van de concurrentie.
De foto’s
Download het volledige ZP-rapport
Alle ontwikkelingen en trends leveren een aantal ‘clashes’ op welke daarna vertaald worden naar een aantal interessante conclusies en aanbevelingen. Wil je deze weten? Vul onderstaand formulier in en krijg direct toegang tot het volledige rapport.
Voor dit rapport is onder andere gebruik gemaakt van het ZP Onderzoek. De onderzoeksverantwoording daarvan is hier te vinden.