In de zomer van 2018 heb ik mijn Bachelor Food and Business behaald. Trots op deze prestatie natuurlijk, maar het was ook wel even tijd om rust te nemen. Ik ben eerst lekker op vakantie gegaan met mijn familie en daarna heb ik vooral veel tijd besteed aan mijn vele hobbies. In de herfst begon het toch te kriebelen en ben ik op zoek gegaan naar mijn eerste baan. Ik had de luxe om kieskeurig en kritisch te kunnen zijn over de start van mijn carriére.
In Oktober heb ik gesolliciteerd op de functie van junior online marketeer bij Adapt Business Innovatie. Ik werd uitgenodigd op gesprek op het kantoor in Vianen. Het was een prettig gesprek waar duidelijk werd dat het een jong bedrijf is en dat er geen gespreid bedje klaarligt waar je zo in kunt stappen. Daarnaast is een stukje ondernemerschap in het bloed een pré. Ik weet nog dat ik na afloop van het gesprek mijn partner belde en het eerste wat ik zei was:
“Dit wil ik”
Dat gaat zomaar niet
Maar zo makkelijk ging het niet. De keuze voor de nieuwe medewerker was erg belangrijk want je wilt een goede match maken, zeker in een klein bedrijf. De tweede ronde was in mijn beleving erg intens. Samen met twee andere kandidaten was ik uitgenodigd voor de tweede ronde. Deze bestond uit 3 delen: twee social media posts presenteren, een business case uitleggen en een pitch geven over jezelf. Op woensdag 28 november was het dan zover. Ik had mijn twee posts bij me, de business case uitgewerkt en ik had een ijzersterke pitch. Meer dan gezonde spanning. Bij binnenkomst zat een andere kandidaat al te wachten en de derde volgde snel na mij. Nu waren beide managing partners en een van de freelancers erbij. Even snel kennismaken en back to business. Ik heb alles in de strijd gegooid. Alle creativiteit, scherpe vragen en snelle oplossingen die ik kon verzinnen. Het wachten was begonnen.
Op vrijdag kwam het verlossende telefoontje. Of het nu goed of slecht was de verlossende woorden kwamen me niet snel genoeg. Eerst formaliteiten afhandelen. Hoe ik het had ervaren en wat de feedback nog was van de andere kandidaten. Het hoge woord kwam er uiteindelijk toch uit. Er waren twee goede kandidaten, maar ze waren naar iemand op zoek die echt mee wilde ondernemen. En dat was ik meer dan de andere persoon. Het arbeidsvoorwaarde gesprek direct ingepland voor halverwege december. Dit laat ik niet meer door mijn vingers glippen. We waren er snel uit en ik heb direct getekend. Ik heb heerlijk de feestdagen doorgekomen in de wetenschap dat het nieuwe jaar ook de start van mijn nieuwe baan zou betekenen.
“Er ligt geen gespreid bedje klaar waar je zo in kunt stappen”
Een nieuw jaar, een nieuwe baan
Op 7 januari ben ik begonnen als Junior Online Marketeer bij Adapt Business Innovatie. De ongeregeldheden van de Hogeschool en de drukte van het afstuderen waren snel vergeten toen ik warm werd onthaald op kantoor. Ik kon direct aan de slag voor één van de klanten en was vrij om me te specialiseren in een domein van mijn eigen keuze. De keuze is gevallen op Social Media Marketing. Hierover kom ik uitgebreid op terug in volgende artikelen. Ik voelde me direct op mijn gemak en ik kon niet wachten om aan de slag te gaan. Met mijn laptop onder mijn arm en telefoon aan het oor heb ik me direct vastgebeten het werkende leven bij Adapt Business Innovatie.
Op dag twee was ik al bezig om een opzet te maken voor een (online)marketingstrategie en een contentkalender. Het geeft veel energie om in een klein bedrijf binnen te stappen en direct vertrouwd te worden om dingen op te pakken. Uiteraard werd mij op het hart gedrukt dat ik altijd kon bellen als ik vragen had. Die informele sfeer en steile leercurve gaven me een goed gevoel. Het einde van de eerste week was echt een stroomversnelling. Ik had direct drie afspraken gemaakt om kennis te maken met (potentiële) klanten en was al druk bezig met een contentkalender voor de interne marketing van Adapt Business Innovatie.
Geen tijd om bij te komen
Na de stroomversnelling van de eerste week, werd het tijd om me voor te bereiden op de gesprekken met klanten. De eerste zou ik ook direct solo doen en dat vond ik toch een beetje spannend. Ik heb mijn mannetje kunnen staan en een eerste versie van een plan van aanpak moest al snel af. Ik heb weinig tijd om bij te komen want ik loop al een dag mee met een Senior Marketeer die standaard twee dagen voor een klant werkt. Het is de bedoeling dat ik haar ga ondersteunen met de (online) marketingactiviteiten en op den duur echt delen ga overnemen. De laatste afspraak van de week is bij het bedrijf waar Niels en Laurens elkaar hebben leren kennen, Young Colfield (https://youngcolfield.nl/ ). Het was leuk om bij te praten en het bedrijf te leren kennen waar het eigenlijk allemaal is begonnen. Wellicht komt er ook nog een mooi project uit.
De eerste twee weken heb ik het erg naar mijn zin gehad. Direct al veel te doen, maar collega’s zijn wel altijd bereikbaar voor vragen. Er is een steile leercurve en je word vooral losgelaten om te doen en daar houd ik van. Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Hopelijk veel mooie projecten, creatieve content en tevreden klanten.
Dus als je vraagstukken hebt op het gebied van Online marketing, of zelfs specifieker Social Media Marketing, neem dan contact op via rebecca@adapt.nl of 0682306359.