Of je nu studenten aan het werven bent voor een 3-jarige studie of een korte kookworkshop, de cursusmarketing is totaal anders dan de marketing van enig ander product.
Hier zijn enkele redenen waarom:
- Wat je “verkoopt”, is in feite een investering. Dit betekent dat nadat een student zich aanmeldt, het nog lang duurt voordat het resultaat zichtbaar zal zijn.
- Behalve geld, moeten je “klanten” ook tijd investeren. Er zijn mensen voor wie een luxe auto een impulsaankoop is. Dit geldt nooit voor cursussen. Sommige mensen hebben veel geld, maar iedereen heeft precies evenveel tijd in een week. Door zich in te schrijven voor een cursus, kiezen studiekiezers ervoor om een hoop andere dingen (nog) niet te doen.
- Lange beslissingscyclus. Om bovenstaande redenen is het begrijpelijk dat studiekiezers veel tijd besteden aan het vergelijken van opties, wikken en wegen voor ze tot een beslissing komen. Voor Hoger Onderwijsinstellingen betekent dit dat het belangrijk is om genoeg materiaal en gelegenheid aan te leveren, zodat studiekiezers kunnen ondervinden of ze bij jullie instelling op de goede plek zitten. Dit kan door online materialen, verhalen van huidige studenten, en ook door open dagen en meeloopdagen.
- De meest enthousiaste studiekiezers kun je wellicht niet eens accepteren. Er zijn maar weinig modewinkels die weigeren bepaalde kledingstukken aan een bepaalde klant te verkopen omdat ze wellicht slecht passen. In het onderwijs is dit juist heel normaal. Of er nou problemen zijn met het verkrijgen van een visum, of kandidaten gewoon niet voldoen aan jullie aanmeldcriteria, “nee” zeggen is een belangrijk onderdeel van cursusmarketing.
Ieder nadeel heeft zijn voordeel!
Het werven van studenten vereist vooraf een buitengewone inzet om een relatie op te bouwen.
Als een studiekiezer uiteindelijk voor een cursus aan jullie instelling heeft gekozen, zullen ze er een aantal jaren dagelijks mee bezig zijn.
En dat brengt een kans mee om diepgang op te bouwen. Wellicht gaat de studiekiezer van dit jaar volgend jaar mee naar een studiebeurs om je instelling mee te vertegenwoordigen.