Voor veel (kleinere) bedrijven is marketing een ‘afterthought’. Oh ja, dat is wel handig om te doen, maar tijd en budget is er eigenlijk niet. Social media marketing kan dan de oplossing bieden. Naarmate je er steeds meer tijd in steekt, kost het ook steeds minder tijd. Daarnaast zijn de kosten die eraan verbonden zijn, lager dan traditionele marketing.
De keuze is reuze
De keuze aan online kanalen is tegenwoordig onmenselijk groot. Elk kanaal is met een ander idee bedacht, maar ze zijn ook erg wispelturig en algoritmes veranderen elke keer als je met je ogen knippert. Zie dan maar eens de doelgroep of volgers te bereiken. Daar komt meer werk bij kijken dan veel mensen denken. Het is niet een kwestie van kopiëren, plakken, een geinig plaatje erbij en je bent klaar. Daarnaast wordt vaak gedacht dat je alle kanalen moet benutten, maar als je een paar kanalen goed gebruikt en optimaliseert, heeft dat veel meer effect.
That’s the goal
Social media marketing kan met veel doelen in gedachten worden toegepast. De meest voorkomende doelen zijn:
- Verhogen van de merkbekendheid
- Verbeteren van de loyaliteit van klanten
- Verhogen van conversies
- Autoriteit in de markt worden
- Hogere weergave bij zoekopdrachten in zoekmachines
- Betere klantbeleving
Denk bij het instellen van het doel niet alleen aan wat je wilt bereiken, maar ook aan de beschikbare kanalen en middelen. Wees hier realistisch in. Social media marketing is een plan voor de lange termijn. Uiteraard kunnen er ook op de korte termijn doelen worden gesteld, maar als het goed wordt ingericht, heb je daar nog jaren profijt van. Op deze manier blijf je weerbaar voor de veranderingen in de markt en kun je sneller inspelen op de wispelturigheid van de consument.
Hoe nu verder?
Als het doel is vastgesteld, kun je nu ergens naartoe werken. De manier waarop, hangt af van een aantal factoren, zoals het kanaal, je doelgroep, je product/service, etc. Het is belangrijk om hierbij de doelgroep in de gaten te houden, in plaats van het doel. Als het doel namelijk niet is afgestemd op de wensen en behoeften van de doelgroep, ga je het nooit halen. Dan maakt het niet uit hoe groot het marketing budget is. Houdt de doelgroep in de gaten en speel in op de wensen en behoeften. Waar bevinden zij zich op welk moment? Welke content spreekt hen aan? Het wiel hoeft niet opnieuw worden uitgevonden, maar laat Adapt Innovatie hierbij helpen.
Samen
Door de sterke samenwerking met onze partners kunnen we al snel laten zien waar er aanpassingen gemaakt kunnen worden om alvast de eerste stappen naar het doel te zetten. Daarna volgt een analyse van de kanalen om de knelpunten te identificeren. We geven advies om de strategie aan te passen zodat deze flexibeler is en sneller kan inspelen op de klant van de toekomst. De rollende strategie, lees er alles over in dit artikel. Vervolgens kunnen we (gedeeltelijk) operationeel ook een deel overnemen om alles optimaal in te richten. Als alles goed loopt, geven we de sleutel weer terug met een handleiding over wat werkt, en wat niet. Dan kan de klant er zelf mee aan de slag wetende, welke content wanneer te plaatsen. Daar gaat het om, de klant op weg helpen naar het volgende level en zodra ze daar zijn, laten uitvliegen.