In onze Rollende Strategie zijn ‘beweging’ en ‘uitvoering’ belangrijke pijlers. Bij het succesvol bepalen welke projecten hoge prioriteit hebben en hoe je dit moet uitvoeren staat deze basis voorop. Het wendbaar maken van de organisatie is hierin cruciaal en dat doen wij onder de noemer ‘Modern Projectmanagement’. In deze serie gaan wij in op onze aanpak en visie binnen dit concept, waar een flinke portie ‘GBV’ (gezond boerenverstand) voor nodig is.
Na de (gevaarlijke) focus op de methodiek gaan we deze keer in op het ‘grotere plaatje’, een kwaliteit van projectleden die veel waarde toe voegt.
Handel met het einde voor ogen
Deze klinkt haast als een enorm cliché vanuit veel managementboeken. Het gaat dan ook veel meer om het einde van het proces, waar het project een onderdeel van is. In veel IT-projecten, bijvoorbeeld, is er een duidelijk doel: het opleveren van een product, documentatie, migratie, etc. Het gaat om afgebakende, harde en tastbare resultaten die voldoen aan de wensen van de product owner. Dit geldt dan veelal voor de typische ‘echte IT-projecten’.
Ik betoog graag dat geen enkel project een ‘IT-project’ is. Ja, IT is een cruciaal component. En ja, door de enorm snelle ontwikkeling is er veel inzet en aandacht nodig om dit voor elkaar te krijgen. Echter, je hebt aan het einde van het IT traject alleen een IT product… en dan?
Een deel van de keten, hoe belangrijk dan ook, is nog niet de hele keten. Het proces van strategie naar communicatie is van groot belang. Die dien je te beheren vanuit het project, ongeacht de grootte. Bij onderzoek over dit specifieke onderwerp werd mijn aandacht getrokken naar de visual van Westernacher Consulting, die zij gebruiken voor het concept van ‘customer management’. Hier staat het in kaart brengen van het ‘end-to-end’ proces van klanten en producten centraal. Alleen als de strategie, customer journey en IT-infrastructuur in lijn zijn met elkaar, ontstaat de impact die je beoogt.
Kies de juiste projectmanager
Impact is het cruciale concept hierin. Vertaald naar een gemiddeld project, betekent dit dat je naast de ontwikkeling van een product of user story, ook oog hebt voor de adoptie. Dat kan klinken als een open deur, maar het is zeker niet gemeengoed dat iedere projectmanager over deze kwaliteiten beschikt. Deze wordt immers op pad gestuurd met een concrete en tastbare scope. Ook is de technische achtergrond een grote pre om het project goed te kunnen uitvoeren. Hiermee zul je zeker over zeer goede en gedreven projectmanagers willen beschikken en je hebt ze absoluut nodig.
Het is echter niet het type projectmanager die je op het project zet met een meer strategisch karakter. Hier komt dat stukje ‘gezond boerenverstand’ om de hoek kijken wat Modern Projectmanagement karakteriseert.
Ongeacht de afgebakende (IT) scope van een project, is het voor een projectmanager van belang het grotere plaatje te zien en daarop te handelen. Enkele typische kenmerken in zo’n traject zijn:
- Generalist: Een oog hebben voor de IT en de vertaling maken naar de praktijk en de gebruiker
- Strateeg: De gehele keten overzien en de positie van het project binnen de richting van de organisatie op waarde schatten
- Linking pin: De schakel tussen eindgebruikers, bedrijven, directie en IT- professionals (developers, engineers, architecten)
- Politiek sensitief: Belangen van stakeholders inschatten, achterhalen en het kunnen manoeuvreren tussen de verschillende stakeholders
Waar moet je op focussen?
In de lijst met de typische kenmerken ligt de nadruk minder op de inhoudelijke expertise. In onze visie is een algemeen begrip van de inhoud, gecombineerd met een intrinsieke motivatie om inhoud te vertalen naar de toegevoegde waarde, veruit het belangrijkste. De business change neemt een belangrijkere positie in. Het project is immers niet succesvol als alleen de harde deliverables zijn geleverd (“de software werkt”), maar ook de adoptie in de keten is afgerond (“het werkt voor ons”). Daarvoor hadden we deze inzet nodig.
Modern Projectmanagement handelt vanuit ‘het grotere plaatje’ en neemt daar de verschillende componenten in mee. Hierin positioneren wij de projectmanager als de strategische partner binnen de hele keten, met als resultaat het vergroten van de commitment voor het gehele team en verhoogde focus op de business change.
Tip 1: Geen enkel project is alleen een IT-project. Het doel is altijd een bepaalde efficiëntie of innovatie te implementeren in een omgeving waar toevallig een IT-component voor nodig is.
Tip 2: Business Change, adoptie en continue verandering vormen de basis van de implementatie en zijn parallel aan het project. Focus is de sleutel tot succes.