Rollende strategie
Om succesvol te zijn als organisatie, is wendbaarheid steeds meer de norm geworden voor klantgericht handelen en het snel kunnen inspelen op veranderingen in een onvoorspelbare en turbulente omgeving (zie Netflix case). Organisaties zijn daarmee niet langer bezig om de toekomst proberen te voorspellen, maar juist om toekomstbestendig georganiseerd te zijn. Over het algemeen doen wendbare organisaties het beter dan hun minder wendbare concurrenten. Ze groeien sneller, kennen een hoge klant- en medewerkerstevredenheid en leren dagelijks bij hoe het beter kan. De essentie van een wendbare organisatie zit hem dus in het snel en flexibel kunnen schakelen om in een veranderende omgeving op koers te blijven. Op koers blijven is essentieel, maar hoe passen wendbare eigenschappen in een klassieke lange termijnstrategie, waarbij de koers van de organisatie voor de komende jaren vastligt?
Case: Wendbaarheid van Netflix
Er zullen weinig lezers zijn die Netflix niet kennen. Momenteel heeft het meer dan 150 miljoen betalende klanten in de gehele wereld. Dit bedrijf begon echter in 1997 met het uitlenen van films via de post. Meermaals was dit bedrijf in staat om zich opnieuw uit te vinden en daardoor niet alleen te overleven maar zelfs continu te groeien. Ze zagen bijvoorbeeld de opkomst van YouTube in 2006 en gingen ook streaming aanbieden. Daarmee gingen ze ook snel internationaal. Hier bleef het niet bij. Ze ontwikkelden zich door en gingen ook eigen series en films produceren. Ook op de trend van ‘big data’ wisten ze goed in te spelen. Netflix is een grootgebruiker en ontwikkelaar van big data en wist al snel dat zij deze data moesten omarmen om nog betere business te gaan leveren. Ze voorspellen op kijkgedrag wat de consument wil zien en weten daardoor ook waar ze in moeten investeren. Ze zijn constant zeer scherp op de reis en de ervaring van de klant. Dit alles laat zien dat door hun wendbaarheid Netflix al 22 jaar in staat is om met hele disruptieve ontwikkelingen om te gaan en daar steeds op in te spelen.
Strategie in een dynamisch jasje
Op het eerste oog wringen wendbaarheid en een klassieke lange termijnstrategie. Maar juist voor een wendbare organisatie is het essentieel om een strategisch anker uit te gooien. Zonder anker loopt de organisatie het gevaar om met alle winden mee te waaien en stuurloos te raken. Bedrijven en organisaties die bijvoorbeeld constant reorganiseren zijn daar goede voorbeelden van. Voldoende voorbeelden zien we in Nederland in de financiële sector.
We kunnen dus stellen dat het hebben van een langetermijnstrategie absoluut nodig is, maar dan wel in een dynamisch jasje. De rollende strategie is onze methode om van strategieformulering een snel cyclisch proces te maken. Zodat jouw organisatie sneller veranderingen herkent, de kansen en bedreigingen identificeert en ook daadwerkelijk het initiatief kan grijpen. Ons circulair model, de rollende strategie, bestaat uit de volgende fases:
- Fase 0: De basis: een duidelijk businessmodel, missi e en visie
- Fase 1: Signaleren van ontwikkelingen, trends, kansen en bedreigingen
- Fase 2: Analyseren en prioriteiten stellen
- Fase 3: Mensen en middelen mobiliseren
- Fase 4: Uitvoeren
- Fase 5: Leren
Gezonde basis
Het uitgangspunt van de rollende strategie is dat het een constant proces is. Zodra stap 0, de basis, op orde is kan er gewerkt gaan worden aan een rollende strategie. De basis is een duidelijk businessmodel met bijbehorende missie en visie van het bedrijf. Indien deze niet duidelijk genoeg is en/of niet onderscheidend genoeg is, dient dit eerst in orde gebracht te worden. Je bestaansreden vormt namelijk de kern van je organisatie en dus vormt het ook je strategie. De vraag waarom iedereen elke dag naar zijn werk gaat is daarbij een vraag waar je helder antwoord op moet hebben.
Stap 1: Alertheid
De eerste echte fase gaat over de mate waarin het bedrijf en de organisatie zich bewust is van zijn omgeving en de ontwikkelingen die er spelen. Om strategisch beleid te voeren is het nodig dat je alert blijft als organisatie om zodoende ook te kunnen inspelen op veranderingen. Het is van belang dat deze alertheid niet een momentopname is maar dat deze ook structureel gewaarborgd blijft in de organisatie.
Stap 2: Focus
De tweede stap gaat over de mate waarin een organisatie focus heeft en echte prioriteiten stelt m.b.t. haar strategie. In een ideale situatie heeft een organisatie focus, heeft het haar prioriteiten helder en zijn deze voortgeborduurd op de uitkomsten uit stap 1.
Stap 3: Beweging
De volgende fase gaat over het mobiliseren van mensen en middelen in de organisatie. Om echte uitvoer aan de focuspunten en prioriteiten te kunnen geven zijn de juiste middelen en mensen nodig. In hoeverre is de organisatie in staat om deze middelen vrij te maken en de boel in de beweging te zetten?
Stap 4: Uitvoering
De vierde fase gaat over de daadwerkelijke uitvoering van de strategische en tactische speerpunten. In hoeverre is de organisatie in staat om ook echt tot actie te komen en resultaten te boeken? Belangrijk bij deze stap is ook de monitoring en de (eventuele) bijsturing die plaatsvindt.
Stap 5: Lerend vermogen
De laatste stap van het model gaat over het lerend vermogen van de organisatie. In hoeverre is de organisatie in staat om dit model in de toekomst geheel zelf toe te passen en deze stappen concreet (succesvol) te doorlopen. Daarnaast is de mate waarin de kennis en expertise die wordt opgedaan gedurende het gehele proces ook daadwerkelijk gedeeld en geborgd wordt van belang bij het bepalen van het lerend vermogen.
Binnen het model van de Rollende Strategie zetten wij samen met organisaties een circulaire werkwijze waarbij de strategie, en uitvoering daarvan, steeds bijgesteld en verbeterd wordt. Wendbaarheid en flexibiliteit zijn de nieuwe kenmerken van jouw organisatie, zonder dat het strategisch kader uit het ogen wordt verloren.
“Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte”.