Kijk een paar jaar terug in de tijd, en je ziet grote veranderingen in onze economie.

  • Bol.com in plaats van V&D
  • AirBnB in plaats van een fysiek reisbureau
  • Google Maps in plaats van het stratenboek

Op dit moment zijn tienduizenden mensen, in Nederland en ver daarbuiten, in technologie, overheid en non-profits, bezig om de wereld van morgen te creëren. Hoe die er precies uit zal zien blijft onzeker, maar het staat vast dat het een radicaal andere wereld is dan die van vandaag.

Bedrijven die nu verdedigend bezig zijn, hebben eens in de zoveel jaar een strategiedocument afgestoft, en werden verrast door de veranderingen om hen heen.

Om vol in de aanval te kunnen gaan, moet je kansen en bedreigingen sneller kunnen herkennen en erop anticiperen.

De rollende strategie is onze methode om van strategieformulering een snel cyclisch proces te maken. Zodat jouw organisatie sneller veranderingen herkent. De kansen en bedreigingen identificeert. En het initiatief kan grijpen.

Het volgt de volgende stappen:

  • 0. De basis: een duidelijk businessmodel, missie en visie
  • 1. Signaleren van ontwikkelingen, trends, kansen en bedreigingen
  • 2. Analyseren en prioriteiten stellen
  • 3. Mensen en middelen mobiliseren
  • 4. Uitvoeren
  • 5. Leren

Samen met jou bouwen we de kennis en capaciteiten in jouw bedrijf op, zodat dit uiteindelijk een gewoonte wordt.

We spreken graag met je over de mogelijkheden van een rollende strategie voor jouw organisatie.

Download onze basis checklist Rollende Strategie

Ben jij benieuwd naar het adaptief vermogen van jouw organisatie? Download dan nu onze basis checklist en ontdek in hoeverre jouw organisatie al over een rollende strategie beschikt.

    rollende strategie

    Artikelen over Rollende strategie

    Een scherpe strategie. En dan….?

    Hoe zorg je ervoor dat jouw scherpe strategie gedragen, en uitgevoerd, kan worden? Een situatie die we toch regelmatig zien: Nadat de organisatie een intensief strategietraject doorlopen heeft, met vaak…

    lees meer

    ZP Trendrapport – 2021

    De zp’er in tijden van corona Voor de achtste keer onderzochten ABN AMRO en Adapt de wereld van de zp’er in Nederland. Voor deze editie is een enquête afgenomen onder…

    lees meer

    Maak geen doel van je KPI

    Veel organisaties gebruiken KPI’s (Key Performance Indicators) als de belangrijkste meetpaal voor hun organisatie. Maar hier zitten ook veel gevaren aan vast, die niet altijd snel duidelijk zijn.

    lees meer

    Maak als (online) voorzitter het verschil

    Bij Adapt Innovatie maakte wij, ook voor het coronatijdperk, intern al gebruik van Microsoft Teams. Toen heel Nederland half maart gedwongen werd om ook massaal online te gaan samenwerken en vergaderen zorgde dit er voor dat onze innovators online vaak een faciliterende rol mochten pakken. Onze innovators hebben inmiddels veel online vergaderingen voorgezeten, bijeenkomsten geleid…

    lees meer

    Rollende strategie en de rol van empowerment

    Alweer enige jaren geleden maakten Laurens en ik onze eerste plannen voor Adapt Innovatie. We wilden dingen anders organiseren en in onze ogen vooral beter doen. Zo waren we het…

    lees meer

    5 tips om jouw klantbeleving te verbeteren

    Klantbeleving is het gevoel dat de klant heeft over een organisatie op basis van alle interacties die hij gehad heeft met die organisatie. Klantbeleving wordt ook vaak customer experience genoemd,…

    lees meer

    De echte kracht van de klantreis

    Organisaties die hun klant echt centraal stellen zijn winstgevender dan de concurrentie. Het onderscheid zit in het feit dat zij zich focussen op een concrete klantreis strategie.

    lees meer

    Klantfeedback serieus nemen?

    Om tot een goede, en steeds betere klantreis te komen is het belangrijk om naar de feedback van je klanten te luisteren. Feedback vragen van de klant doen veel organisaties maar heel veel organisaties vergeten om hier een gesloten proces van te maken, een Closed Loop Feedback. Wat dit betekent voor je organisatie en hoe je dat precies doet, lees je hier.

    lees meer

    Vijf tips als ook jij aan de slag gaat met Customer Journey mapping

    Customer Journey Mapping is een belangrijke tool om goed te kunnen scoren op de klantervaring. Teamwork is hierbij erg belangrijk. Lees hier 5 tips over Customer Journey Mapping.

    lees meer

    Zeven lessen die we kunnen leren van ‘Million Dollar Listing’ makelaars…

    Je kunt van iedereen en elke situatie leren. Lees hier wat we kunnen leren van de makelaars van de tv-serie ‘Million Dollar Listing’.

    lees meer

    Businessmodel valideren, waarom, en hoe begin je?

    Het valideren van je businessmodel is van groot belang. Niet alleen wanneer je start, maar de hele tijd. Op deze manier kom je veel bedreigingen en kansen tegen. Niels schrijft hier meer over in dit artikel.

    lees meer

    Twee ‘dodelijke’ strategische fouten

    Veel organisaties zijn van mening dat ze hun strategie op orde hebben. Maar wij merken dat er twee strategische fouten maken die ‘dodelijk’ kunnen zijn voor je strategie.

    lees meer