Kijk een paar jaar terug in de tijd, en je ziet grote veranderingen in onze economie.

  • Bol.com in plaats van V&D
  • AirBnB in plaats van een fysiek reisbureau
  • Google Maps in plaats van het stratenboek

Op dit moment zijn tienduizenden mensen, in Nederland en ver daarbuiten, in technologie, overheid en non-profits, bezig om de wereld van morgen te creëren. Hoe die er precies uit zal zien blijft onzeker, maar het staat vast dat het een radicaal andere wereld is dan die van vandaag.

Bedrijven die nu verdedigend bezig zijn, hebben eens in de zoveel jaar een strategiedocument afgestoft, en werden verrast door de veranderingen om hen heen.

Om vol in de aanval te kunnen gaan, moet je kansen en bedreigingen sneller kunnen herkennen en erop anticiperen.

De rollende strategie is onze methode om van strategieformulering een snel cyclisch proces te maken. Zodat jouw organisatie sneller veranderingen herkent. De kansen en bedreigingen identificeert. En het initiatief kan grijpen.

Het volgt de volgende stappen:

  • 0. De basis: een duidelijk businessmodel, missie en visie
  • 1. Signaleren van ontwikkelingen, trends, kansen en bedreigingen
  • 2. Analyseren en prioriteiten stellen
  • 3. Mensen en middelen mobiliseren
  • 4. Uitvoeren
  • 5. Leren

Samen met jou bouwen we de kennis en capaciteiten in jouw bedrijf op, zodat dit uiteindelijk een gewoonte wordt.

We spreken graag met je over de mogelijkheden van een rollende strategie voor jouw organisatie.

Download onze basis checklist Rollende Strategie

Ben jij benieuwd naar het adaptief vermogen van jouw organisatie? Download dan nu onze basis checklist en ontdek in hoeverre jouw organisatie al over een rollende strategie beschikt.

    rollende strategie

    Artikelen over Rollende strategie

    ZP Trendrapport – 2022

    De professional op zoek naar autonomie Voor de 9e keer onderzochten ABN AMRO en Adapt de wereld van de zp’er in Nederland. Dit heeft geleid tot een het ZP Trendrapport…

    lees meer

    Hoe blijf je als organisatie toekomstbestendig?

    Hoe blijf je als organisatie toekomstbestendig?      Arbeidskrapte, de digitale transitie, oorlog in Oekraïne, hoge inflatie, grondstoffen tekort, hoge energieprijzen, gascrisis, stikstof problematiek, hoge brandstofprijzen, kredietcrisis, klimaatcrisis, oorlogsdreiging tussen de…

    lees meer

    Naar een proactieve en persoonlijke customer journey

    De customer journey is de reis die jouw klant aflegt vanaf het moment dat de (potentiële) klant een probleem ervaart, behoefte ontwikkelt en/of bewust wordt van jouw product/ dienst tot…

    lees meer

    Effectieve scenarioplanning: vijf tips voor uw organisatie

    Een effectieve scenarioplanning is een belangrijke factor wanneer het aankomt op succes boeken met uw bedrijf. Succesvolle ondernemers, leiders en managers worden vaak geroemd om hun specifieke visie, maar ze…

    lees meer

    Tips voor het faciliteren van een strategisch ritme

    Over het belang van een strategisch ritme hebben we eerder al diverse artikelen geschreven. Om tot een strategisch ritme te komen als organisatie moet je een aantal zaken goed inrichten…

    lees meer

    Een scherpe strategie. En dan….?

    Hoe zorg je ervoor dat jouw scherpe strategie gedragen, en uitgevoerd, kan worden? Een situatie die we toch regelmatig zien: Nadat de organisatie een intensief strategietraject doorlopen heeft, met vaak…

    lees meer

    ZP Trendrapport – 2021

    De zp’er in tijden van corona Voor de achtste keer onderzochten ABN AMRO en Adapt de wereld van de zp’er in Nederland. Voor deze editie is een enquête afgenomen onder…

    lees meer

    Maak geen doel van je KPI

    Veel organisaties gebruiken KPI’s (Key Performance Indicators) als de belangrijkste meetpaal voor hun organisatie. Maar hier zitten ook veel gevaren aan vast, die niet altijd snel duidelijk zijn.

    lees meer

    Maak als (online) voorzitter het verschil

    Bij Adapt Innovatie maakte wij, ook voor het coronatijdperk, intern al gebruik van Microsoft Teams. Toen heel Nederland half maart gedwongen werd om ook massaal online te gaan samenwerken en vergaderen zorgde dit er voor dat onze innovators online vaak een faciliterende rol mochten pakken. Onze innovators hebben inmiddels veel online vergaderingen voorgezeten, bijeenkomsten geleid…

    lees meer

    Rollende strategie en de rol van empowerment

    Alweer enige jaren geleden maakten Laurens en ik onze eerste plannen voor Adapt Innovatie. We wilden dingen anders organiseren en in onze ogen vooral beter doen. Zo waren we het…

    lees meer

    5 tips om jouw klantbeleving te verbeteren

    Klantbeleving is het gevoel dat de klant heeft over een organisatie op basis van alle interacties die hij gehad heeft met die organisatie. Klantbeleving wordt ook vaak customer experience genoemd,…

    lees meer

    De echte kracht van de klantreis

    Organisaties die hun klant echt centraal stellen zijn winstgevender dan de concurrentie. Het onderscheid zit in het feit dat zij zich focussen op een concrete klantreis strategie.

    lees meer