We kunnen het erover eens zijn dat het spannende tijden zijn die veel van ons vragen qua aanpassingsvermogen, flexibiliteit en creativiteit. Ik kijk om me heen hoe iedereen zich settled in “het nieuwe normaal”. Gelukkig hoef je het niet allemaal alleen te doen.
Thuiswerken is in ons werkveld relatief makkelijk. Maar dat betekent niet dat wij niet voor uitdagingen staan als het gaat om thuiswerken. Wij zijn 4 collega’s, ieder in een andere situatie. Dit ook een tijd om creatief te zijn, met je tijd en middelen. Je leert jezelf kennen, het goede en het slechte. Wij geven je tips om thuis zo efficiënt en zo fijn mogelijk te werken. Wat leren we zelf van deze situatie? Kunnen we nog groeien als personen en als organisatie?
In deze podcast mini-serie spreek ik met mijn collega’s en samen roeien we met de riemen die we hebben. Ieder van ons zit in een andere situatie en geeft tip wat voor hen werkt.
Deel 4: Rebecca
Als laatste deel in deze mini-serie mag ook ik met de billen bloot in deze podcast mini-serie. De crisis heeft wel gevolgen voor mijn nieuwe opdracht. De startdatum werd verschoven, maar uiteindelijk mocht ik toch beginnen, maar wel digitaal. Dat was wel even schakelen, maar het gaat eigenlijk heel goed.
Het heeft weinig effect op mijn werkritme, ik begin nog steeds om 8 uur. Het scheelt me nu alleen 2 uur. Normaal zou ik om 6 uur opstaan en om kwart voor 7 in de auto zitten. Als ik nu om half 8 opsta, zit ik ook om 8 uur achter de laptop. Waar ik die twee uur nu aan besteed… geen idee eigenlijk. Slaap misschien?
Ik werk thuis en het bureau van mijn partner staat er bijna naast, alleen 180 gedraaid. Dat zorgt wel voor wat frictie zo nu en dan. Vooral met meetings is het onhandig want als ik een meeting heb en hij moet bellen, dan hoort de persoon aan de andere kant van mijn lijn dat ook. Ik moet dus niet alleen rekening houden met mijn agenda en de agenda van de persoon met wie ik iets wil inplannen, ik moet ook nog eens rekening houden met die van mijn partner. En hij met die van mij. *
Daarnaast hebben we ook verschillende manieren van werken. Hij moet vaak korte momenten wachten tot iets geladen of opgeslagen is. De VPN van het bedrijf kan nogal eens overbelast zijn. Dan checkt hij even snel een nieuwswebsite of social media. Dan komt hij vaak iets tegen dat hij dan aan mij wil laten zien. Ik werk liever in 1 keer door zonder gestoord te worden. We hebben nu de afspraak: “oordopjes in = niet storen”. En dat werkt voor ons.
Wil je nog meer weten wat voor mij (en ons) werkt? Luister hier de hele aflevering!
*Toevoeging: net na de opnames van de podcast, heeft mijn partner in overleg met zijn werk besloten dat hij meer nodig is op kantoor. Dat betekent dat ik niet meer met meerdere agenda’s rekening hoef te houden, maar wel dat ik nu de werkdag écht alleen thuis ben.