Ga jij met je strategie aan de slag, wil je een nieuwe richting inslaan of je huidige strategische koers valideren? Dan hebben wij vijf tips voor een succesvolle strategie!
Tip 1: Start met toekomstbestendigheid
De huidige situatie is vaak het startpunt als organisaties aan de slag gaan met hun strategie. Waar staan we nu, wat gaat goed en minder goed en waar moet de focus de komende tijd op liggen? Onze tip: Laat toekomstbestendigheid ook onderdeel zijn van jouw uitgangsituatie. Wat verstaan wij onder toekomstbestendigheid? En wat moeten wij doen om (op de langere termijn) in deze sector toekomstbestendig te zijn en te blijven? Door je huidige situatie naast de (gewenste) toekomstbestendige situatie te leggen, krijg je als organisatie een scherp beeld van de strategische uitdaging. Vanwege het feit dat in aanvulling op de huidige bedrijfssituatie (intern gericht), ook toekomstbestendigheid is verweven in de strategische uitdaging, zorg je ervoor dat jouw startpunt omgevingsgericht is, zich oriënteert op de lange termijn en de ruimte biedt om revolutionair te handelen (je treedt uit je comfortzone).
Tip 2: Breng jouw visie naar het hier en nu
De strategische uitdaging moet leiden tot een overkoepelende en gedragen visie van de organisatie (welke rol wil de organisatie in de toekomst gaan spelen). Hoe breng je die visie naar het hier en nu? Onze tip: Door andersom te gaan denken. Je kunt jezelf de vraag stellen, welke stappen moet ik nu zetten om bepaalde zaken te verbeteren? De vraag die je ook kan stellen is, in welke gebieden moet ik over drie jaar geïnvesteerd hebben om mijn visie te bereiken? Deze investeringsgebieden pel je vervolgens af. Je brengt dus een gelaagdheid aan in je strategie. Welke programma’s en projecten passen bij deze investeringsgebieden en wat betekent dit voor de huidige activiteiten op de werkvloer? Je redeneert dus vanuit de toekomst (visie, investeringsgebieden) naar het heden (projecten en activiteiten). Hierdoor ontwikkel je naast je huidige organisatieportfolio, een toekomstgericht portfolio en creëer je een verbinding tussen de lange en korte termijn.
Tip 3: Maak van strategieformulering en -uitvoering één proces
Je wil voorkomen dat je jouw strategie tot in de puntjes uitschrijft en er vervolgens na twee jaar achter komt dat de helft ervan niet meer relevant is. Anderzijds wil je ook voorkomen dat een te grote focus op het hier en nu jouw toekomstgerichtheid negatief beïnvloedt. Onze tip: Probeer hier een goede balans in te vinden door strategieformulering en -uitvoering in elkaar te schuiven. Op deze wijze doe je snel inzichten op in het uitvoeringsproces en kun je deze leerpunten weer gebruiken voor je strategieformulering. Ik hoor je al denken, moeten we onze strategie dan continue veranderen? Het antwoord is ja én nee. In je visie, positionering en strategische investeringsgebieden wil je een bepaalde richting vaststellen die overkoepelend en toekomstgericht is. In de lagen daaronder – de activiteiten voor het komende jaar en kwartaal (die een bijdrage leveren aan de visie) – moet je snel kunnen schakelen. Beschrijf deze activiteiten daarom ook niet tot in detail. Enerzijds weet je nog niet alles op voorhand. Anderzijds vergt dit kostbare tijd die je ook in de strategie-uitvoer kan steken. Start daarom zo snel als mogelijk met de uitvoering van deze activiteiten en projecten en kom er lopende het traject achter of het beter is om afslag 1, 2 of 3 te nemen. Borg inzichten, leer ervan en pas ze toe op (nieuwe) projecten en activiteiten. Je wordt een lerende en adaptieve organisatie. Wij gebruiken hiervoor vaak een one-page strategy plan aangevuld met een concreet actieplan.
Tip 4: Eindig niet met jouw strategietraject
Onze tip: creëer een rollende strategie. Een strategie heeft namelijk geen einddatum. De strategische uitdaging die je hebt geformuleerd, is elk kwartaal of jaar aan verandering onderhevig. Door strategieformulering- en uitvoering als één proces te beschouwen, doe je continu nieuwe en praktische inzichten op, boek je resultaat en zet je de volgende stappen met jouw organisatie. Strategie-uitvoering is zodoende ook een doorlopend proces. Waar in het begin strategieformulering richtinggevend is aan strategie-uitvoering, wordt na verloop van tijd strategie-uitvoering richtinggevend aan strategieformulering. De uitkomsten van een project (onderdeel van strategie-uitvoering) kunnen leiden tot nieuwe strategische focuspunten (onderdeel van strategieformulering). Deze nieuwe focuspunten hebben weer implicaties voor je uitvoeringsproces. Je maakt je strategie dus rollend. Lees hier meer over onze filosofie van de Rollende Strategie.
Tip 5: Investeer in draagvlak
Iedereen kan een strategie op papier zetten (ongeacht de kwaliteit ervan) en met de uitvoering van werkzaamheden zijn we ook altijd bezig. Ook al is strategieformulering- en uitvoering één proces, wil dit nog niet zeggen dat deze ook vloeiend in elkaar overlopen. Onze tip: investeer in het laten landen van de strategie. Een strategie kan op papier goed zijn. Wanneer deze niet land in de organisatie, heeft het geen waarde. De strategie moet in de harten en hoofden zitten van de mensen. Betrek jouw mensen daarom tijdig bij het strategieproces en geef ze hierin ook echt verantwoordelijkheden (interne co-creatie). Het aanbrengen van een gelaagdheid in je strategie, biedt je de mogelijkheid om in bepaalde lagen medewerkers ‘ownership’ te geven. Analyseer, bekijk en luister of de strategie ook echt uitgevoerd kan worden door de organisatie en focus dan op zowel de harde als de zachte data (op de vloer aanwezig zijn). Is er voldoende kennis, tijd en financiële middelen aanwezig en is het aanpassingsvermogen van je mensen (adaptability quotiënt) voldoende om de strategische verandering te kunnen maken?
Met het Adapt Partnerprogramma helpen wij organisaties toekomstbestendig te worden én te blijven. Bovenstaande tips zijn enkele elementen die we meenemen in het programma. Wil jij eens vrijblijvend sparren over hoe we van jouw strategie ook een succes kunnen maken? Neem dan contact op!